Είμαστε Ό,τι Τρώμε! (Η Σημασία Της Σωστής Διατροφής)

Η διατροφή μας καθορίζει σε μεγάλο ποσοστό το αν βαδίζουμε στο δρόμο της υγείας και της ευεξίας ή της αρρώστιας. Από το πιάτο κρίνεται τόσο η σωματική μας κατάσταση όσο και η διανοητική και η ψυχική. Το να διατρέφεται κανείς ήταν για εκατοντάδες αιώνες μια φυσική λειτουργία που καθοριζόταν από το ένστικτο. Σήμερα, όμως, η κατάσταση έχει αλλάξει εντελώς. Τα βιομηχανικά προϊόντα διατροφής μας κατακλύζουν και πολύ συχνά δεν ξέρουμε τι ουσίες περιλαμβάνονται μέσα σ’ αυτά, εάν και κατά πόσο είναι ωφέλιμες για εμάς ή εάν είναι βλαπτικές. Επίσης, για εκατοντάδες αιώνες οι άνθρωποι έτρωγαν για να ικανοποιήσουν την πείνα τους που ήταν και παραμένει ένας πολύ καλός οδηγός των αναγκών του οργανισμού. Σήμερα, όμως, οι περισσότεροι με τη διατροφή ικανοποιούν ανάγκες λαιμαργίας, απόλαυσης ή απλά κοινωνικές τρώγοντας ότι να είναι, ότι ώρα και να είναι. Αυτό πρέπει να αλλάξει αν θέλουμε να διατηρηθούμε υγιείς. Ας ξεκινήσουμε βάζοντας ξανά από σήμερα κιόλας τις σωστές διατροφικές βάσεις!

Η διατροφική πυραμίδα αποτελεί πρότυπο διατροφής και εγγυάται την καλή υγεία. Ο άνθρωπος για να ζήσει έχει απόλυτη ανάγκη κάποιες ουσίες που τις παίρνει από τα είδη διατροφής. Αυτές μπορούμε να τις χωρίσουμε σε 5 μεγάλες κατηγορίες:

Πρωτεΐνες – το δομικό υλικό:
Ουσίες απαραίτητες για την ανάπτυξη και λειτουργία του οργανισμού. Τις έχει απόλυτη ανάγκη ο εγκέφαλος, το αίμα, οι μύες και το αμυντικό σύστημα του οργανισμού. Τις παίρνουμε από το κρέας, τα πουλερικά, τα ψάρια και τα γαλακτομικά. Σε μικρές ποσότητες είναι απαραίτητες. Σε μεγάλες όμως μπορεί να δημιουργήσουν προβλήματα. Από τις θερμίδες που παίρνουμε κάθε μέρα μόνο το 20% πρέπει να είναι πρωτεΐνες.

Υδατάνθρακες – τα καύσιμα:
Είναι η κυριότερη πηγή ενέργειας για τον οργανισμό, η καύσιμη ύλη για τους μύες και τον εγκέφαλο. Τους συναντούμε σε τρεις μορφές: α) άμυλα (δημητριακά και αμυλούχα λαχανικά) β) σάκχαρα (φρούτα, λαχανικά) και γ) φυτικές ίνες (δημητριακά ολικής αλέσεως, όσπρια, φρούτα, λαχανικά). Τροφές που περιέχουν υδατάνθρακες (πατάτες, ρύζι, μακαρόνια, ψωμί, όσπρια, λαχανικά, φρούτα), πρέπει να καταναλώνονται κάθε μέρα σε ποσοστό που φθάνει ως και το 60% του συνόλου των θερμίδων. Οι φυτικές ίνες που περιέχονται σ’ αυτές τις τροφές και οι οποίες δεν απορροφώνται από το έντερο είναι απαραίτητες για την καλή λειτουργία αυτού του οργάνου και την ευεξία του οργανισμού.

Λίπη:
Τα λίπη είναι απαραίτητα για την ισορροπία του οργανισμού. Διακρίνονται σε δύο τύπους: Τα κορεσμένα που είναι στερεά σε θερμοκρασία δωματίου και τα ακόρεστα που είναι υγρά. Μια γενική αρχή είναι να προτιμάμε τα ακόρεστα λίπη από τα κορεσμένα και η καθημερινή κατανάλωσή τους να μην ξεπερνά το 10 – 15% του συνόλου των θερμίδων. Πιο απλά, όχι στα τηγανιτά, όχι στις πολλές σάλτσες, όχι στα βούτυρα, όχι στα παχιά κρέατα, όχι στα γλυκά. Ναι, στο λίγο ελαιόλαδο στη σαλάτα, ναι στα άπαχα κρέατα και γαλακτοκομικά.

Βιταμίνες και ιχνοστοιχεία:
Ο οργανισμός δεν μπορεί να ζήσει χωρίς τις πολύτιμες ουσίες.

Νερό:
Το νερό αποτελεί το 75% του σώματός μας. Ζούμε αρκετά χωρίς τροφή αλλά όχι χωρίς νερό. Γι’ αυτό μην ξεχνάτε να καταναλώνετε 7 – 10 ποτήρια νερό την ημέρα.

Οι Χρυσοί Κανόνες

1. Βασική αρχή της διατροφής είναι να προσέχουμε όχι μόνο τι τρώμε αλλά και το τι δεν τρώμε.

2. Τα διατροφικά μας είδη πρέπει να είναι πάντα φρέσκα ή κατεψυγμένα αλλά όχι συντηρημένα με άλλους τρόπους.

3. Ο τρόπος μαγειρέματος είναι βασικός για μια σωστή διατροφή. Ότι μπορεί να φαγωθεί ωμό, καταναλώστε το έτσι. Ότι πρέπει να μαγειρευτεί, να γίνει στον ατμό ή βραστό ή ψητό. Αποφεύγετε τα τηγανιτά.

4. Μην τρώτε αν δεν πεινάτε, ακόμα κι αν είναι ώρα φαγητού, και μην τσιμπολογάτε ανάμεσα στα γεύματα.

5. Χαλαρώστε το σώμα, το νου και τα συναισθήματά σας πριν καθίσετε στο τραπέζι.

6. Μην τρώτε βιαστικά ή όταν έχετε άγχος.

7. Φάτε τόση ποσότητα όση χρειάζεται για να χορτάσετε και ούτε μπουκιά παραπάνω, από λαιμαργία, ή επειδή κάποιος σας πιέζει να αδειάσετε το πιάτο σας.

8. Μασάτε καλά. Η πέψη ξεκινά από το στόμα.

9. Το πρωινό γεύμα είναι βασικό στοιχείο σωστής διατροφής.

10. Τρώτε απ’ όλα τα είδη των τροφών.

11. Ενημερώνεστε για τη σωστή διατροφή σ’ όλη τη διάρκεια της ζωής σας. Υπάρχουν πάντα κι άλλα να μάθετε γι’ αυτήν!

 

Επιμέλεια Κειμένου: Δανιηλίδου Λίνα

Στοιχεία Πηγής: iatronet.gr

 

Comments are closed.
espa banner