Πολλά παιδιά τρελαίνονται να τους διαβάζουν παραμύθια, αλλά βαριούνται να διαβάσουν μόνα τους. Άλλα πάλι χάνονται και τα βρίσκεις βυθισμένα στις σελίδες ενός βιβλίου.

Οι πιθανότητες να αγαπήσει το παιδί περισσότερο ένα βιβλίο και να επιλέξει να περάσει με αυτόν τον τρόπο τον ελεύθερο χρόνο του, αυξάνονται κατακόρυφα όταν και οι γονείς δίνουν αυτό το παράδειγμα. Ο ρόλος του γονέα είναι καθοριστικός. Αν οι γονείς διαβάζουν, η τηλεόραση δεν είναι σταθερά ανοιχτή στο σπίτι και οι ηλεκτρονικές συσκευές, που είναι βασικός περισπασμός, δεν καταλαμβάνουν μεγάλο χώρο στην καθημερινότητα, είναι πιο εύκολη η ώθηση του παιδιού στο διάβασμα.

Όμως, ας μη λησμονούμε  ότι το διάβασμα δεν πρέπει να επιλέγεται υπό πίεση και εξαναγκασμό, ούτε να μπαίνει σε πρόγραμμα αλλά τα παιδιά να μπαίνουν στη διαδικασία αυτή αυτοβούλως. Επίσης, θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι όλα τα παιδιά δεν διαβάζουν στην ίδια ηλικία ούτε με τον ίδιο ρυθμό ή ευκολία. Αφήστε τα παιδιά να ανακαλύψουν το βιβλίο από πολύ νωρίς. Διαβάστε τους ή αφήστε τα να διαλέξουν το επόμενο βιβλίο τους σε μία βόλτα στο παραδοσιακό βιβλιοπωλείο της γειτονιάς. Κάντε τους δώρο ένα καλό βιβλίο χωρίς να το θεωρήσετε κατώτερο ενός παιχνιδιού.

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι επίσης σημαντικός ώστε να συνεχίσει αυτό που έχει ήδη ξεκινήσει από το σπίτι και να κατευθύνει το παιδί να αποκτήσει το κριτήριο να επιλέγει τα κατάλληλα βιβλία ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και την ηλικία του. Φυσικά ο δάσκαλος θα πρέπει να έχει τα μέσα για να το κάνει αυτό. Εδώ, λοιπόν, έγκειται η μεγάλη σημασία της σχολικής δανειστικής βιβλιοθήκης που δεν πρέπει να λείπει από κανένα σχολικό κτίριο από καμιά βαθμίδα εκπαίδευσης.

Στη βιβλιοθήκη του σχολείου, στις δανειστικές βιβλιοθήκες, στα βιβλιοπωλεία, στο σπίτι κάποιου φίλου, ακόμα και στα ράφια ορισμένων σούπερ μάρκετ, μπορείς να βρεις μικρούς θησαυρούς. Τόσο εύκολα.

Ένα βιβλίο δεν περιέχει απλώς πληροφορίες. Είναι ένας πλήρης και άρτια δομημένος κόσμος, όπου η γνώση δίνεται με τη λογική και μέσα από ερεθίσματα που το παιδί εκπαιδεύεται στο πως να σκέφτεται.

Προτού καν κλείσει τους δώδεκα πρώτους μήνες έρχεται σε επαφή με τα πρώτα του βιβλία, αφής και χρωμάτων, που το βοηθούν να οξύνει και να αναπτύξει τις αισθήσεις του.  Επιπλέον, σύμφωνα με τους ειδικούς το βιβλίο και το διάβασμα επιδρούν καθοριστικά στη νευροφυσιολογία του εγκεφάλου και στην ανάπτυξη του κατά τη βρεφική και παιδική ηλικία.

Συνεπαρμένο το παιδί από το νόημα αυτών που γράφουν οι σελίδες, εκπαιδεύεται στη συγκέντρωση και την προσήλωση σε ένα μόνο πράγμα. Έτσι το βιβλίο και η ανάγνωση αποτελούν σοβαρό παράγοντα ανάσχεσης της διάσπασης προσοχής.

Πολύχρωμες εικόνες, φανταστικοί ήρωες, απίθανες περιπέτειες. Στα παραμύθια βλέπει και ακούει για τις ανθρώπινες αξίες, τα συναισθήματα και τη διαφορετικότητα και συνάμα κάνει τα πρώτα του λογοτεχνικά βήματα. Κατά τα σχολικά χρόνια, διαβάζοντας βελτιώνει το λεξιλόγιο και την ορθογραφία του και αποκτά γραμματικές γνώσεις και μεγαλύτερη ευφράδεια λόγου.

Ποιος δεν θα ήθελε το παιδί του να συναναστρέφεται με σημαντικούς ανθρώπους και να γνωρίζει τις ιστορίες αυτών που με τις ανακαλύψεις τους άλλαξαν τον κόσμο; Διαβάζοντας μαθαίνει πληροφορίες για τον κόσμο, βρίσκει απαντήσεις, λύνει γρίφους.

Ένα καλό βιβλίο είναι ένας φίλος, μια συντροφιά και δίνει απλόχερα στα παιδιά υλικό για να σκέφτονται, να εμπλουτίζουν τη φαντασία τους και να ονειρεύονται.. Το μόνο που χρειάζεται είναι λίγη ησυχία και μια αναπαυτική γωνιά και αφήστε το παιδί σας να ταξιδέψει στον συναρπαστικό κόσμο των βιβλίων.

Επιμέλεια Κειμένου: Τοκατλίδου Χρύσα

Comments are closed.
espa banner